Wednesday, February 8, 2012

Menghantar karya macam cari kerja

Terima kasih kepada blogger Mulan, Ungu Violet, Mamaainisudi follow blog ini :)

Pengalaman saya setakat ini sebagai penulis, manuskrip [mss] kena reject adalah perkara biasa. Novel kanak-kanak hasil tulisan saya tu, mesti kena reject. Idea kita mesti tak kena dgn idea tokei syarikat, sebab idea kita adalah kemahuan kita, tokei syarikat berfikir sebagai macam-macam orang, dia editor, dia mak budak, dia pak budak, dia budak-budak, dia salesman, dia marketing man dan lain lain.

Oleh kerana kita sebagai penulis yang mahukan karya kita diterbitkan, saya akur dengan kehendak tokei.

Itupun kira ok lagi... Betul... Saya dah berinteraksi ngan beberapa syarikat penerbitan:
- syarikat A - sampai ke sudah dia tak beritahu samada 'mss' saya diterima ataupun ditolak, hampeh betul... ujung-ujung dia leh kata, 'mss' anda dah hilang. BOLEH HANta BaliK taK?

- syarikat B - kat laman web kata kalau boleh diperbaiki ikut kehendak penerbit, so penulis kenalah perbaiki. tapi apa yang saya dapat, rejek gitu jer... tak offer pun untuk amendment atau bagi cadangan supaya penulis boleh perbaiki novelnya.... hampa.

- syarikat C - dorang ni mmg selamba, tapi still ada tema-tema yang kita kena folo. So, mss saya katanya tak mengikut tema mereka, jawapannya REJEK. tanpa dolak dalih, non negotiable.

Kesimpulannya, tokei saya so far masih lagi bagi peluanglah kat penulis untuk terus berurusan. Bak kata seorang sahabat maya yang saya kenali di blog, Opah De... Tentu semua orang pun kenal kan? Saya quote sebahagian daripada nasihatnya di sini:

"Kalau editor suruh tukar itu tukar ini, jangan melenting. Ikutkan aje meskipun sakit hati dibuatnya. Tapi yang penting, dia nak terbitkan. Lepas tu baru kita boleh put our foot down, kita terangkan logik cerita kita. Kalau awal-awal lagi kita dah kata kita nak macam ni jugak, selamat tinggallah jawabnya."

Opah De, saya kongsi nasihat awak ngan semua orang, harap uols tak marah ya.

P/S: saya nak war-warkan tokei saya nak cari penulis bagi pertandingan pena permata, cari infonya di facebook tokei saya tu, cari kat ruangan photo. ataupun google jer pena permata (punyalah malas aku nak letak link or gambar), hehehe

Bagi yang nak hantar 'mss' mereka kepada majikan mak su, boleh emel kepada saya kat ceritakosong@gmail.com

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.© 2010 Hakcipta Terpelihara.

20 comments:

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

mesti rasa macam dilema sape yg patut buat follow up lepas antar mss kan?

kang kalo kita terkedek-kedek sangat kang dorang kata annoying pulak.

padahal kalo mss kita tu hits publisher gak yg dapat nama. :)

atuk said...

Assalamualaikum Mak Su

teruskan usaha mak su
Insyaallah
ada kejayaan nanti..

HEMY said...

terasa nk anta manuskrip plak..ekekeke

Dinda Iva said...

semoga urusan maksu dipermudahkan...dugaan mendewasakan kitakan maksu...

shasha said...

Hihihi...bila la saya ada masa nak buat baru ek...asik malas je ni...

Mat Som said...

Semoga Mak Su satu masa akan menjadi penulis besar, Amin ya Rabbal Alaminnn

Kakzakie said...

Kalau masa belajar dulu mungkin kakak mesti terpikat Mak Su. Sekarang dah tua malas nak menulis lagi dah...

ajak said...

asalam ... saya tak pandai menulis .. he3

miloais milo said...

semangat nak kena kuat lah kan...
kalo seklai rejek - pastu patah semangat
sampai bila2 pun tak kan berjaya....

*SiRibenMerah said...

chaiyok2 mak su.. nnt da publish sila war2 kan ye.. nk juga memiliki naskah nurkilan maksu.. :)

Tihara said...

semuga kejayaan mengiringi maksu selalu :)

Shukri Mohd Ali said...

sangat setuju. bukan manuskrip novel saja, karya ecerean macam cerpen dan sajak pun selalu benar kena reject, kalau tak menepati kehendak editor :) tapi kita tak boleh mengalah. hehehe.

p/s : maksu, maaf ye kalau saya silap, tapi setahu saya ejaan 'war-warkan' itu yang sebetulnya adalah 'uar-uarkan' :)

ckLah @xiiinam said...

Semoga berjaya....

jedi said...

tak handal sangat nak mengarang...

papapun tahniah maksu...smoga terus sukses

CuTeMiUt78 said...

eemmm kita ni klu stakat nak mengarang benda merapu2 tu blh la kot.. tapi klu bab nak mengarang manuskrip ni.. cam blm berapa nak pandai la plak.. blh ajarkan kita tak maksu.. cam berminat gak

wan nurul hezrina said...

semoga mak su terus berjaya dlm penulisan..nurul tak tau sgt tulis2nie..huhu

lieynanilaz said...

terasa macam nak menulislah...raso mesti masuk tong sampah awal2..ahaks.

ainnoraini said...

Suka bace novel tapi tak pandai nk mengarang...
Tahniah buat maksu...

Ati Masrif said...

salam,

bertambah lagi blogger jadi penulis
novel ...tahniah!
kongsilah tajuk buku maksu tu :)

PinQib said...

hehe.. dedulu taim jaman jiwa remaja membara, konon nak buat novel, punye la tulis dalam buku log, bermuke3.. haha. last3 tersadai..

saya memang nak jd penulis.. cuma wktu je x da maksu =))

anyway, tq fr sharing