Monday, May 16, 2011

Kaedah menamakan watak dalam novel

First thing first, terima kasih kepada Azzah dan Nora atas kesudian following blog ini :D



~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Story saya pada kali ini:

Baru-baru ni anak aku si kak ngah buat karangan BI dan mahukan aku mengechecknya.

Selepas checking; aku kata, "tak usahlah guna perkataan pak tam dan mak tam sebagai mak kepada orang kampung yang miskin dan susah itu, sangat cliche-ler". Sebaliknya aku nak berikan nama baru kepada pasangan suami isteri orang kampung yang miskin dan susah tu sebegini, iaitu:-
.
.
.
.
Encik khairul hakimi daniel bin Arshad, dan
Puan Maria Natasya binti Mohd Rashid.


Nak tahu apa jawabnya? "Kak ngah tak setuju!!"

Dia kata nama tu tak sesuai dengan watak!

hhhmmpphhh,.... ya lah... orang susah dok kampung dahlah miskin tegar pula, mana ada peronah punyai nama-nama yang sedap, ek.......

Novel oh novel, segala-galanya indah belaka di dalam novel.

p/s: hhhmmpphh, mood malas datang semula..... hu hu hu

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

20 comments:

Kakzakie said...

Namun itulah hakikat sebagimana kak ngah katakan nama seperti itulah yg sinonim dgn watak kampung....

Kenapa agaknya ye mak su?

Mak Su said...

kakzakie, saya mahu keluar dari kepompong kesempurnaan itu.... mampukah saya?

makdara TERdiva said...

saya gunakan nama watak dalam novel utk adik bongsu saya..

"izhar shafawi" rasa kembang satu badan bila org tanya sape letak nama adik tu..haha!

Aku Ibu Muda said...

dah sinonim nama2 watak macam tu utk org2 kampung kan...

Daddy Ziyyad said...

hahaha..saya setuju dan suka dgn entri ni...entah kenapa, kalau nama nama dalam novel Melayu ni, kadangkala cukup memualkan saya...

hani said...

kadang2 nama dalam novel tu barat benor. guna nama2 standard kan senang. ni nk nyebut pn tergeliat lidah. terus turn off nak bace..huhuhu

rATu kEBaYA said...

maksu tu mungkin watak novel yang 40 tahun akan datang.. orang kampung pun dah bagi nama anak canggih2 sekarang ni.. tak mustahil tau...

MOKCIK AZWA said...

Katalah itu nama sebenar..tapi gelaran pak tam ngan mak tam jer hahahah...

^ Uncle Syaf ^ said...

ha3/....tak tahu lah kalau ade orang susah name sesodap itu...he3



payah nk jumpe

sayangsayangibu said...

klasik nama tu
biasanya gelaran di kampung2 mcm tu, sekarang ni mana nak dengar gelaran gitu di bandar2kan?

maksu nak tulis novel pulak ye?semoga berjaya.

ainnoraini said...

betul tu..kalau bace novel melayu semuanye indah2 belaka...

dan nama2 dlm watak tu tak terfikir di fikiran...

julietchun said...

tapi itulah nama2 yg popular sekarang walaupun dok di kg :p

shasha said...

Glamer sgt pulak nama watak camtu..apa kata guna pak uteh mak uteh pulak?hihi

Tihara said...

Nk cilok nama tu utk future baby :-)

Aimi dan Pakcik Hashim said...

moralnya
bg nama anak best2
jd x ler diorang hidup susah
blh tak?

gadisBunga said...

haha. betul jugak. itu semua cliche kite kene ubah!

Cik Pah said...

yelah kak..mmg tak sesuai langung.. selaunya pak atan .. mak bedah .. ini nama mmg sgt sesuai..

gee ryder said...

hahah..memang tak kena langsung!
tu nama org muda duk bandar :p

izman said...

ye la maksu, tak sesuai la. itu nama sesuai jadi watak hebat2.

noorlara said...

betulle anak maksu cakap tu, kan dah jadi tradisi kalu hero atau heroin nam moleh, moleh, kalu org jahat mesti namapun dah tahu dia pelesit dan dah tnetu si miskin tegar lak nama diapun dah buat kite bayangkan dia tu teruk beno.