Tuesday, February 1, 2011

Dalam tahanan

Hari ni hantar anak ke tadika, happy sungguh dia. Tapi terlupa nak bawa kad yuran, nak cakap dengan cikgu, nak minta maaf, tak dapat juga nak lunaskan yuran. Haritu masukkan w ke tadika dengan janji manis tebu di tepi bibir menyatakan akan bayar yurannya bila dapat gaji januari, nampaknya kena postpone lagi. Cikgu, gaji saya kena tahan.

Makcik yang sorang tu, dok jeling-jeling kat aku. Iya, aku tahu, aku berhutang duit pakcik, banyaaakkkkk, kan aku dah janji, nak selesaikan sikit-sikit dengan gaji januari, tapi nampaknya janjiku terpaksa dipostpone, pakcik, gaji saya kena tahan.

Tukang kutip hutang c_ _ _ ben _ dah telefon mengingatkan tentang tunggakan instalment. Aku terangkan kat dia, cik, bukan saya tak nak bayar, gaji saya kena tahan. Lepas tu cik terus emo dan letak telefon dengan kasar di gagang. Aik? Tentu dia ada feeling yang hebat terhadap majikan, sehingga aku katakan nak postpone payment, dia terus feeling like hurt, like somebody stabbed her. hhmmm

Tivi berbayar dah mula hantar sms reminder, tapi ya lah, channel tu awak punya, dah saya terpaksa postpone payment, gaji kena tahan... suka hati lah... :(

Keterangan gambar: hubby belikan laptop untuk dak w supaya dia tak berebutkan seketul laptop ini. Harga RM40 or RM30, tak ingat plaks. Dalam bulatan adalah rambut terlebih, haritu hasil guntingan dari paksu chot yang bukan pun ada kursus menggunting rambut ;p

Laptop tu dia beli haritu, alah masa yang saya cerita dia dpt bonus 200 tapi potong balik 300, tapi beli juga utk dak w supaya dia hepi at home.

p/s: TQ kaseh, sudi following blog kita ni ek :)

ini cerita lama tentang gunting rambut

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

14 comments:

kakcik said...

Kadang2 rasa elok juga kalau tak ada posmen - 'surat' yang sampai semuanya merupakan bil2 yang perlu dibayar! Tak ada ke agaknya yang nak hantar cek bernilai 1 juta RM yang boleh ditunaikan serta-merta... ;-)

nabilah_2908 said...

hehhee...yeay...W dah ada lappy sendiri.. :)

Kaseh said...

awal bulan ni biasala.. sakit kejap.....ngan tnb nyer..syabasnya.. barang2 dapur lagik.. haishh.. macam2..


p/s: kaseh tgk ramai kawan2 yg kaseh kenal dalam ni..so mesti blog ni beshh so kita follow..heheh

HEMY said...

baby W ada blog gak? eekeke. besa la kena tahan. majikan nak susah kan kita senang je. tp kalau kita kuar cara elok, insyaAllah..ada jalannyaaaa

cikceriacorner said...

maksu..

heheh..xlama lg baby w da pandai berblogging..heheheh

achik said...

baru lambat beberapa hari semua dah duk pakat call ek.. huhuhu..

Dinda Iva said...

itulah situasinya..tunggu hari nak gaji macam nak pengsan tak cukup nafas...tapi bila dapat je gaji..xsempat nak bernafas pulak..hehehe

anyss said...

Salam,
Hidup memang ada pasang dan surutnya. Moga2 waktu sebegini akan lebih tabah. Paling penting, ada orang2 yg kita sayang membantu walaupun sekadar doa (itu lebih besar sebenarnya)

Daddy Ziyyad said...

ASTRO kalau bab potong line, nombor 1. Tapi bila pelanggan komplen pasal certa berulang ulang, pasal hujan gambar hilang, buat bodoh aja. Saya amat geram!..Grrrrrrrr

ckLah@xiiinam said...

Gaya penganalisis sistem komputer yang bijak...hehehe.

suri solehah said...

salam maksu..emm hidup ni macam2 masalahkan..apapun yang berlaku semoga kita tetap sabar
p/s:nak tumpang tergelak komen kakcik kat atas tu..hehe

Kniedaz said...

sabarla maksu..ada hikmah gak bila susah sekejap..nak marah pun buat sakit jiwa..majikan ohh majikan..

Mak Su said...

kakcik! ada! emel saya dok trima ni, menang loteri, dari us lah, local lah, macam2 ;)

nabilah, yea :D

tq kaseh, atas kesudian :)

hemy, katanya adat tradisi depa utk tahan gaji pekerja :(

cikceria, alamak, kalah ler mak dia nanti ;)

achik, dinda iva, daddy ziyad - a'ah

anyss, thanks

cklah :D

suri solehah, betui, hidup tidak semestinya indah, kakcik mmg kelako, tapi sapa nak bagi ek... ;p

shasha said...

macam2...kena tahan la pulak..isskk..naya sungguh laaa...