Monday, January 31, 2011

Tiada ruangan untuk syaithoon

Kalau dak w ada diwaktu aku sedang bersolat, aku kena siapkan kuda-kuda kekuatan iman agar lebih kukuh dan teguh tidak terleka dengan godaan manjanya nak berbuallah, nak ajak main panjat atas kudalah, dll.

Biasanya dia hanya mengacau aku sambil-sambil dia berlari-lari di sekitar rumah, colek sana, kuit kain telekung, panjat atas aku masa aku sujud, hantukkan kepalanya kat kepala aku masa aku rukuk, macam-macamlah.....

Malam tadi dia sibuk nak sembahyang sama-sama, dan siap pakai kain tudung warna maroon kesukaan dia tu. Aku pun lepas takbiratul ihram terus concentratekan diri aku sementara dia pula ada banyak soalan, agaknya bila aku tak respon, dia pun mulakan bacaan, termasuklah:

o insyaaawahh, insyaaawah, insyaaawah, you find your way, yea yea
o insyaaawahh, insyaaawah, insyaaawah, you find your way, yea yea
o robbana atina wasakona azabannar
o alaminnnnnnnn
o alaminnnnnnnn
o ya habibi ya mustofa
o guru-guru murid-murid, ibu bapa lalaalalala
o terima kasih cikgu
o mak, mak, cikgu awa tu kan dia baik sangat, mak, mak

Dahlah berdiri punyalah rapat dengan aku ..... duduk punyalah rapat dengan aku, tak ada ruangan langsung untuk syaithoonnn.

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

14 comments:

Dinda Iva said...

hehehehe..itulah dugaan kan maksu...

Mak Su said...

dinda iva, mau nak tegelak dibuatnya

CikSembang said...

mcmmana maksu tahan gelak masa tu.. lawak2

Cik Pah said...

huhuhu.. sungguh susah nak kusyuk camtuh .. anak saya pun sama.. tapi dia nangis nangis lah.geram betul

gee ryder said...

haha kelakar2...

aqeel pun sama suka panjat time saya sujud, siap berpaut kuat lak tu, kalo nak bgn dia begayut sama..camne nk smyg camtu hehe

Mak Su said...

cik sembang, kak, terbengot2 mulut saya membaca tau ;p

cikpah, kurung depa kat luar

gee ryder, hahahaha :D

WanHidayat said...

Assalam maksu...

Cutenya perangei anak maksu...hehehe

rATu kEBaYA said...

dugaan tu maksu.. sabar jelah..

kak Erna said...

aduhai mak su..betul2 kena kuat iman..
masa anak akak kecik2 dulu,kalau tak jawab jugak..dia siap cakap..mak sombong he he..

aNIe said...

Maksu...akak kalau solat dgn si kecik tu ... memang mencabar kekusyukan akak

HEMY said...

hahaha...klaka la..mmg sangat2 kena concentrate dan tawaduk

DrSam said...

bab panjat jadi kuda-kuda memang biasa :)

MataHati @ MH said...

sabar melayan kerenahnya.. ;)

shasha said...

hahahhhaa...menguji kesabaran sunguuh laaa