Tuesday, December 21, 2010

Makcik Manis

Bila sesekali datang menjenguk ke rumah jiran tu [dengan membawa kamera untuk mengambil gambar], tak tentu disambut oleh siapa, kadangkala tuan rumah, adakalanya puan rumah, atau adik kakak, ada sekali tu disambut oleh anak bujangnya yang berumur lebihkurang 8 tahun atau 9 tahun.

'Eh! Makcik manislah, makcik manis datang, makcik manis datang, mak, makcik manis datang', katanya penuh gembira.

Aku jadi terkejut dan pandang kiri kanan atas bawah kot kot ada manusia lain berhampiran ataupun mungkin ada orang bunian menampakkan diri... tapi non ado, aku saja kat situ, dengan dak w yang jadi bodyguard.

W pun menjawab, 'jangan panggil mak saya makcik manis, tak baik tau, berdosa, nanti masuk api reraka', dengan serius.

Aku pun buat-buat muka serius, 'iya, apa pulak makcik manis, panggil makcik saja sudahlah'

Budak tu pun rasa-rasanya terus taubat dah kot... so, tak ada siapa dah nak panggil aku makcik manis, apalah w ni, tak sporting tau.......

Saya yang benar,
makcik saja sudahlah

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

19 comments:

wahida said...

hahahahahaha....klakar la...suka nya saya kalau ada org panggil saya manis ke sweet ke...hehehehe...

GDIZ said...

heheh..lawak la maksu ;p..ada tak yg panggil 'baby face' ke..heheh

sayangsayangibu said...

maksu datang bawak gula ke susu
diorang panggil makcik manis? ;p

atty's said...

mesti mmg maksu bermuka manis .sbb tu dia panggil makcik manis

cikceriacorner said...

ehehehe..xpe la maksu..org da kata kite manis..bestnye..hhehehe

Mak Su said...

wahida, saya pun suka :)

gdiz, tak dok

sayang2ibu, hahaha

atty, cikceria - hahaha, dak w tu tak paham kenapa orang nak panggil ibu dia 'makcik manis'

MOKCIK AZWA said...

Alahai...dak W ni..baru jer maksu nak kembang..terus kempis semula hahahha

Daddy Ziyyad said...

Salam kenal Mak Su---maksu ni memang manisssss agaknya...hehee

wa kaljis said...

Non ado? Nang ada ker? Kompius plak mak su ni org Sarawak ke? hehe..

Softtouch [Hanim] said...

ok ape makcik manis...sweet...

Masy said...

hahahahhaha apsal plak panggil makcik manis masuk api reraka ni ni W? jeles la tu hehehe

Kakzakie said...

Salam maksu,

apalah w tak tahu ke ibu awak tu manis? dia ingat manis macam gula-gula dan aiskrim boleh dimakan? itu yg dia tak terima....

- GC - said...

knp di panggil mak cik manis?

senyuman manis macam gula kah?

- GC - said...

knp di panggil mak cik manis?

senyuman manis macam gula kah?

julietchun said...

sayang sungguh w pada maknya yg manis :P

arianna adrizal said...

membalas kunjung mak su.. :)

Mak Su said...

heh heh heh, entahler.... w oh w.

tq arianna :)

Kniedaz said...

w jeles tu maksu sebab takde org panggil dia w manis hehe

Rozita said...

hi makcik manis :))