Sunday, November 28, 2010

Saya telah diupah

First thing first adalah untuk berterima kasih pada Faraulah, atas kesudian folo blog ini :D

Aku dah selesai projek membuatkan 2 sales blogs untuk member, of course aku tak type coding sebab aku bukan orang IT pun, aku buat seach here and there untuk cari template, background yang sesuai selama beberapa tahun hari, paste delete paste delete, lepas tu created a new blog using dummy email address, transfer template yang terpilih dan check lagi, banyak trial and error jugalah dan search search, pilih nama url yang sesuai, pilih tagline, dan cari widget yang sesuai untuknya.

Beri dia tengok dan see her comments, tak sesuai ngan citarasanya maka ditukar lagi, dan so on, sehinggalah dia kata ok boleh go to the next steps, begitulah seterusnya sehingga dapat seperti yang di bawah ini.

Macam ni, berbackground biru - adalah untuknya meletakkan kain-kain cotton yang menjadi passionnya sekarang, dan juga kelak akan jual pelbagai items lagi menurutnya. Linknya di sini VIPCOTTON.

Anak panah menunjukkan free font yang aku guna di header tapi tak keluar kat semua pc, sedihnyer..... header cuma tunjukkan 2nd type of font, sebab tak semua pc support true type font berkenaan hu hu hu, penat bersengkang mata mencari font yang bersesuaian ngan konsep.

Seterusnya ada kartun dan hijau lembut adalah untuk jual rugged outfit for kids JEANS FOR KIDS. Proses yang sama juga berlaku.

Selepas dah suka, aku tukar nama owner, tukar alamat emel dan handover kepadanya, dan aku jadi administrator saja, dan sekarang dah boleh tarik diri dan dia boleh meneruskan projek jualannya :D, selamat berjaya!

Terimakasih atas kepercayaan. Bagi orang seperti aku yang ada limited resources, tak ada photoshop ni, aku terpaksa gunakan apa saja software yang ada, luckily sekarang banyak free templates, free backgrounds boleh digunapakai. Cuma itu sajalah kemampuan aku. Tapi aku akan cuba sebaik mungkin mencari-cari design yang berkenan di hati client, eh wah.

Overall, i am beginning to love this task. Sebab leh dapat extra income jugalah ni... ;)

~ cemana? nak contact ker i? hi hi hi

: kita ni memang dah lama, tapi reality is -> masih ada yang baru, baru nak mula, baru nak bertapak, baru nak melangkah :

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.© 2010 Hakcipta Terpelihara.

14 comments:

Zareda Norman said...

bravo maksu..

lepas ni boleh create template sendiri pulak..

kayteeze said...

Theme biru tu lawa laa.. ada gajah! Hehehe.....

Tahniah maksu, Tie ni tak pandai-pandai sampai sekarang pon..

Mak Su said...

zar, mmg seronok kalu boleh belajar further bab ni :)

tie, maksu pun suka yg biru, yg hijau kiut

azmiroy said...

hebat-hebat boleh langkah ke seterunya edar flyer

SUZIE APAI said...

omg...mak su memang hebat...

DrSam said...

hebat ni maksu. Ada bakat terpendam yang boleh dikembangkan ni.

Nia Dhani Nasir said...

klass mak Su!

eis said...

good luck mak su :)

shasha said...

waaahhhhh!!!!!! hebatnya mak su...

faraulah said...

terima kasih Mak Su atas 'warm welcoming'

saya 'orang tua' baru belajar
pasni boleh lah menuntut ilmu dari Mak Su :D

Mak Su said...

tq all, sekadar mencuba2 jer ni :)

azieazah said...

Wahh hebat tu..! Leh create macam tu banyak design.

Honestly, Kak Azie lebih suka guna Photscape berbanding Photoshop dan Illustrator...!

syaf said...

gigihnye mencarik...he3..lawa gak tuh

Kakzakie said...

Salam Mak Su,

Baiknya mak su. tolong-menolong tu membawa kebahagiaan yang hakiki.