Tuesday, November 30, 2010

Me and the Banks

Kisah Rumah

Keluarkan duit epf hubby tahun ini baru-baru ini sebab akaun 2 aku memang dah habis langsung dah, baru nak bermula semula sebab all these whiles memang cuma keluarkan duit epf aku saja. Memang asal niat tak mahu usik duit hubby sebab konon nak enjoy masa dia bersara nanti. So, epf janji akan keluarkan cek dalam masa 3 minggu dan aku boleh call bank on and off untuk check. Aku called bank pada minggu ke-3 dan bank kata tak ada terima cek.
- 2 hari kemudian, aku called lagi, dan jawapan yang sama, belum terima cek.
- 2 hari selepas itu pula aku terima surat reminder dari bank kata sudah tertunggak November 2010 1 bulan housing loan, juga ada surat dari epf kata duit hubby dah dikeluarkan dan cek berjumlah 8k+ dah dipost ke bank directly.
- the next day immediately called bank dan bank kata dah bank-in cek dan dah proses as future instalment. Aku kata aku biasanya bahagi dua jumlah cek iaitu tolak pokok separuh dan future instalment separuh, masalahnya kali ni, epf terus post ke bank, jadi aku tak dapat monitor teknik pembayaran.
- bank kata kena keluarkan surat.
- bank kata normally mereka akan call customer andainya jumlah yang tertulis di cek adalah JUMLAH YANG BeSAr.

kesimpulannya: kalau setakat 8K+, jangan harap bank akan call customer untuk double check sebab besar apa barang lapan ribu? orang lain bayar rumah dia adalah 8 ribu sebulan tau? dan aku punya lapan ribu itu (duit epf laki aku), boleh cover instalment untuk lebih lebih lagii dari kebiasaan, so duduk diam-diam sudahlah...

Ralat:
1) kebiasaannya aku memang tolak sikit dari duit epf ke bahagian pokok - tak dapat buat sebab cek terus dihantar ke bank

2) loan amount adalah 71000 pada 4, 5 atau 6 tahun yang lalu bermula dari upacara pecah tanah, dan jumlah sekarang adalah 69000, cuma 2 ribu sahaja berkurangan after many-many-many payments!!?

3) walaupun amount atas cek cuma 8 ribu +, tolonglah call customer untuk semakan. Aku tahu aku tak boleh makan duit epf aku sampailah aku umur 50 tahun or 55 tahun or mati whichever comes first, aku cuma nak uruskan bab pembayaran portion portion untuk housing loan jer, bukan nak pergi makan ikan bakar kat muara pun....

4) regulations ni bertukar suka-suka hati, ek? now my instalment adalah banyaakkkkkkk tau, aku boleh rehat dari fikir loan rumah sehingga 2012. sekarang ni tahun berapa? katanya epf instalment untuk dibuat selama berapa bulan? aku suka juga, whateverlah, anyhow, DUit tu pergi kat rumah juga. Aku cuma pelik bab regulation mereka, sekejap gitu sekejap gini.

p/s: paksu chot kata di tahun 2012 tak yah fikir rumah dah, kiamat.... bak kata cerita omputeh
a'ah..... iyalah kan.....

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

15 comments:

PuteriKureKure said...

sempat pulak paksu chot buat alwak eh maksu.

itula. bagi dioran 8k tu apa sangat la. macam org2 biasa macam kita ni, 8k tu macam2 boleh buat. makan entah brape bulan punya ntah.

Cik Pah said...

skang udah mula bayar installment umah.. baru jer sebulan..loan umah adalah 142K .. berapa umur nak baru nak abis baya.hehehhe

MOKCIK AZWA said...

Mokcik kuarkan duit epf untuk buat rumah..dah abes dah pong..rumah pun dah siap...tapii yg sedeyyy tak dapek nak dok rumah sendirik huhuhu

fzi said...

Mak su...
Akaun 2 saya pun tinggal brape je... dah kuarkan wat bayar umah.. ish

Mak Su said...

intan, betoi betoi betoi

cik pah, itulah, kalu kita tolak kat pokok, bolehlah turun cepat skit, kan

mokcik, oh, rumah vacation ker mcm dlm channel jenjalan tu? rumah time dah bersara ek

fzi, alahai, tak leh nak berjoli katak

Pala Maldini said...

marah nampak..? sabar, sabar..

bayar loan memang menyakitkan hati.. sebab yang sebenarnya kita bayar interest (bunga) yang lebih daripada pokok.. almost 70% monthly payment is for interest

Mak Su said...

pala maldini, seb bek bagi sabaq... cool skit ;p

gee ryder said...

bank ni kdg mmg ikut suka dia jer. epf gitu jugak. kita terpaksa la kena call selalu check

CikSembang said...

rilek je mak su.. diam tak diam nanti silap2 tukar rumah baru yg lain..haha..

PinQib said...

8 ribu pon duit wehhhh. apa daaaa

ct rahani said...

sabo byk2 ye maksu.. sekeh je org kt kwsp tuh.. ekeke..

nabilah_2908 said...

sy belum pernah beli rumah..so tk berapa faham..huhuh...

jom ke APA KATA HATI pulak,
CUTI SEKOLAH DULU DAN SEKARANG

alexa yussida said...

laaa..macam2 la aih...sabar ye maksu..tp as long as ade itam putih oki lagi la...mau depa ckp dah kasi tp xde proof,tak ke naya...papepon tc maksu^^

paksu chot klaka la..ishkk..kalo kiamat 2012,tak smpat la sy jd doc~aigoo

ieda said...

salam..boleh yer nak pilih2 nak bayar portion mana...tak ku tahu la plk...ketinggalan sungguh bab2 ni.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

4 tahun lepas dah keluar epf..Mungkin tahun depan lagi sekali.

hidup kita ni, berhutang aje... huhuhu...