Monday, September 20, 2010

Cerita Raya 1

Raya di rumah sendiri

Anak buah aku dan family memasing nak datang beraya di rumah, begitu juga dengan abangku yang paling tua, jadinya memandangkan 16 sept adalah public holiday, aku setkan agar mereka dapat datang pada tarikh itu, iaitu bersamaan dengan tarikh kelahiran kaklang.

Tidak ada persiapan yang meriah, kuih raya 2 jenis yang dibeli masa Ramadhan sudah habis dimakan oleh anak-anak semasa Ramadhan juga. Tapi lega sebab ada bantuan kerajaan kuihraya dari kaum-keluarga (bahulu, kuih bangkit, tart nenas, coklat homemade, kerepek pedas, kerepek biasa), aku tambah kekacang 1 jenis.

Memandangkan yang datang adalah kaum keluarga dari Rembau, dan umur pun tidak muda tidak remaja old skool pula, pilihan menu utamaku adalah untuk menyediakan nasi berlaukkan ayam kicap, ikan goreng cili dan petai masak lemak cili api. Aku menjemput anak buah paksu chot sefamily untuk datang beraya juga, dan minta tolong pada mereka untuk belikan kek untuk kaklang. Ada beberapa orang rakan kakngah dan kaklang juga datang memeriahkan suasana dan belasah kek besday :) Side dish adalah bergedil daging ala rancangan Sedap, dan mee goreng. Air 2 jenis, sarsi (ais) dan kopi 0 (panas). Telur rebus dihiris nipis dengan timun untuk menyemakkan meja.
Mereka sampai seawal 11.15am, last tetamu balik pada 4.30pm. Gambar tu adalah w dengan anak buah saudaranya. Sebaya gitu.


Itu pula kaklang tengah dukung anak buah saudara (iaitu adik kepada abang kecik berbaju petak tu, tengok background, ayahnya siap sangkut tuala di bahu, hahaha)

Gambar ni pula adalah bahan-bahan untuk buat bergedil ala rancangan sedap, aku ubahsuai sikit tambah sana sini, dan ia tidak guna tepung, sebaliknya biskut yang dikatok halus hingga menjadi ala-ala tepung sebagai medium untuk melekatkan bahan-bahan.

Resepi:
semua bahan digaulkan sekalirap, kentang lenyek, halia secoet, bawang besar, cili api or cili besar (tumbuk atau blend), carot cincang halus, daging or ayam cincang halus, garam, daun sup daun bawang, telur, tepungan biskut.

Balutan luar, telur dan tepungan biskut

Dan boleh digoreng. Errmmm, sedap.

Itu saja, ta ta

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.© 2010 Hakcipta Terpelihara.

7 comments:

julie^beth said...

terus terasa lapar, maksu. ehhehe. happy birthday untuk kak lang!

ckLah@xiiinam said...

Selamat hari raya maksu...
dan kak lang happy birthday

Tihara said...

saya sangat suka kan bergedil..skrg saya tengah suka buat bakso plak

shasha said...

bulatnya mata dia!!

Aleeya said...

selamat ari raya maksu, maaf zahir batin..bulatnye mata anak sedar maksu tuuuu..syomellll

puterikurekure said...

begedil...sedapnya!

Mak Su said...

thanks :D

p/s: gitu ler ada jamuan di rumah org tak reti masak, huhuhu, lite lite jer hidangannya