Tuesday, August 17, 2010

Dessert

Bismillahirrahmanirrahim
Allahummabariklana, fima razaqtana, waqina aza bannar. Amiinnn
Ngap!!

Sebelum dapat dingap, kenalah uli dulu
Angkat dari air panas mengelegak tu dan campakkan saja ke dalam kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam.
Bolehlah dihidangkan.
p.s, nampak tak kuih buah melaka yang kecil-kecil saiznya tu? itu w yang buat, dia siap kata tak nak letak gula (sebab dia tak reti nak letak lagu mana, gula tu asyik tertanggal dari kuih, hahaha).
p.s, kakngah sangat bengang, sebab dia yang termakan kuih buah melaka versi tanpa gula.
Oleh itu, w walaupun dagu berjahit (ada danggut), kenalah didenda, basuh pinggan.
Kalau sinki tu tinggi, ambil bangku buat alas.
Sila pastikan jangan berminyak ya sayang.... kerja rajin-rajin, nanti kita boleh buat lagi kuih kelepung (kuih buah melaka).
Ucapan terimakasih buat aisyalyea, kay_amida, ina dan Rose, atas kesudian follow blog ini.

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

32 comments:

fizz said...

maksu..

ucapan ini terlambat, tapi nk ucpkn selamat berpuasa kepada maksu sekeluarga..

baby w dh besar..budak2 cepat betul membesar..hehe tapi kalau sy jd kakngah pn sy bengang..haha mkn buah melaka kosong tanpa gula..hihi..

dulu mak mmg suka bt kuih ni, sy pulak paling suka part nk mskkn dlm periuk, sbb nnt suka tgk kuih tu timbul..hehe

en_me said...

tak lamer lagik dapat menantu mak tewww.. ahaks

MOKCIK AZWA said...

oo dah lama bangat tak buat kuih ni...

alala...kesiannya didenda atas sebab kesalahan gagal memasukkan inti gula dalam buah melaka huhuhu

Rozita said...

patut ler saiz nye berbeza-beza. ada byk versi rupanya kuih itu..

Tie said...

Bertuahlah maksu, kuih buat sendiri dengan bantuan anak-anak... alhamdulillah..

Masy said...

dah lama x buat sendiri buah melaka ni hmmmm~

nabilah_2908 said...

hehehe..

rajin nya W cuci pinggan.. ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
MISS RED SAKIT

kakngah said...

comey pulak buah kelepung keler kuning... biasa kaler hijau jek...

rATu kEBaYA said...

walaupun berdangut membantu kerja rumah mesti ye.. rajin dia..

HEMY said...

bagus W nak basuh pinggan..pendidikan yang baik ni nama dia

Mak Su said...

fizz, kitorang tak perasan, sebab dia senyap2 jer... hahaha

en_me, alahai

mokcik, hahaha, dia suka, basah2 baju segala

rozita, ahaks

tie, saya tak gi bazar, dah serik

masy, alah tak per, gi beli kat melaka, ahaks

nabilah, dia mmg suka, bersungguh2

kakngah, kaler itu jer yg ada, ahaks

ratu kebaya, ahaks, tak merungut

hemy, len kali nak suruh cari kayu api plaks

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

betul..punya manis ..kang kena kencing manis

CuTeMiUt78 said...

wah rajin anak dara mak su yg sorang ni.. heh..heh..heh.. kuih melaka tanpa gula.. apa rasa

Mak Su said...

sekali sekala jer brutalsolo ;)

cutemiut, macam rasa cekotak, eh! cekodok ;p

Mr feckry said...

la camtu ke masak onde2

Suzi said...

mak su sy suka onde2...yummm.
rajin anak maksu tolong kat dapur...asuh dr kecikye...


mak su, dah blh klik dah resepi soto bersantan tu...hehehe..sori...

Mak Su said...

mr feckry, main campak2 jer, senang banget

suzi, tq, nanti kita skodeng agik :)

makdara TERDIVA said...

maksu, anak saya pun rajin bab2 basuh pinggan ni..nape eh budak2 ni suka basuh pinggan???

T@sh Sch@ said...

alallala comey je ...
tecik2 dh kene denda ...

rajin w ni ...

kak Erna said...

mak su..nak buat juga ni..nak cari kelapa parut dulu..tak pernah tengok buah melaka warna kuning..mak su..

ckLah@xiiinam said...

....ngap!!!

:)

CikguZue said...

salam maksu,
wah sama ler dessert kita...cuma warna n saiz lain2. hehe...dah beso dah baby w.

Yan said...

macam2 kaler kueh buah melaka mak su..

tgk w basuh pinggan tingat yan kecik2 dulu.. basuh pinggan panjat kusi gak hehe

wh0se said...

aduh..sshnya nk jmpa kuih tu kat sabah...huhu...tetiba jadi mengidam pulak...

shasha said...

alolololo..comelnya baby w..rajin basuh pinggan..ke..kena buli ngan kakak2 nya?

LiNda said...

saya pun nak ngap!

penuh satu molot
takleh cakap
tersemburr !

kak ina kl said...

keciannya budak kecik tu..kena buli basuh pinggan.

kat umah ni buat jugak buah kelepung ni.

alvin takda umah harga 8juta said...

budak comel tu ada ciri2 suri rumah yg mithali..

kal jis (im not carl zeiss) said...

ahhh tidak... saya laparrrr.... :P

Shukri Mohd Ali said...

hmmm...sedapnya! tapi sekarang ni kat kedai sume kecik-kecik...

Mak Su said...

tq semua
tak mo beli kat bazar, dapat ler 3 ketul ker 5 ketul ker untuk singgit, tak cukup... berapa ringgit nak kena beli untuk memuaskan selera, kan... buat sendiri lagik puas ati, boleh taruh gula besau-besau, cakap trus tesembur, hahaha

PutRee SeJiNjaNg said...

sedap nye kueh tu..terliur arr...=)