Thursday, July 1, 2010

Buah tangan

Sekadar catatan ringkas mengejar masa mengejar impian (eh wah......)

Adakalanya bila melawat orang sakit di rumah sakit, tidak tahu apa hendak dibawa, makanan? Tak boleh, dia hanya boleh makan bubur saja. Buah? Pun tak sesuai. Coklat? Mainan? Bunga?

Bacakan, sedekahkan saja kepada si pesakit 100 x al-fatihah, dan
beberapa kali Al-Insyirah (Alam Nashrah laka sodroq).

Doakan kesihatan buatnya, dan ketenangan hati untuknya dalam menjalani keadaannya yang sedang tidak selesa itu.

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

30 comments:

Aleeya said...

tapi kdg2 saya bawak kad get well soon..hehehe

Mr feckry said...

kalau cakap condolonce boleh tak

kakngah said...

rasanya kan maksu..

kehadiran kite melawat pesakit pun dh cukup membahagiakan pesakit tersebut... dia tau, masih ada yg ambil berat tentang dia...

@xiM said...

kadang kalau pi lawat orang sakit memang tak taw nak bawak apa..bawak hamper besar besar pun yang duk mengabih kannya nanti pelawat jugak..orang sakit bukan makan..dah namanya sakit kan..

terima kasih berkongsi ilmu..

shasha said...

ye la mak su...kite selalu blur tatau nak bawak apa utk org sakit...bawak makanan kadang2 bukan org tu leh makan pun...

julietchun said...

bagus idea maksu.kekadang dah jumpa ramai2 kat spital tu pakat dok bergossip.

SUZIE APAI said...

a ah la mak su....masyarakat kita ni mmg mcm tu....hisk...buah tgn... lastly org yg sehat makan...

pB said...

memang pening kalau gie melawat org sakit ...

Farid MOFASAD said...

paling utama bawa senyuman kak...

mesti pesakit itu ceria sedikit bila kita senyum.....

Kujie said...

betullah maksu..kita cuma nmpk yg fizikal , benda , bentuk..sedaangkan doa itu lebih baik

tapi..sudah adat tak salah kot nk bawa apa2...sesiapa yg dpt rezeki, yg mkn lepas tu , kita sedekah, ajekan.... kadang2 org2 yg temankan org sakit pun perlu juga kita bagi sokongan, bukan pesakit saja....buah tangan tu utk org2 yg menjaga lah .... anggap je mcm tu..

nabilah_2908 said...

hmm...biasanya sy pergi melawat..mmg tk bawa apa2.. :)

ayh pun pernh pesan...sedekah kan al-fatihah sahaja buat si pesakit.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
PAHIT AKAN MANIS AKHIRNYA

kak Erna said...

mak su..harap yang sakit tu..beransur sehat...

kak long said...

memng afdal kalau disedekah kan al-fatihah dan doa2 utk sipesakit..
tapi...
sekurang-kurangnya hulurkan lah sedikit bantuan untuk meringankan kos perubatan nya,sekiranya memerlukan...

kan tuhan itu kurniakan kita akal..
jadi gunakanlah...
betul tak maksu..?

Zaitun said...

Macam menjadi tradisi kan kalau pergi melawat orang sakit mesti bawa buah tangan.

Mr PenyuBiru said...

doa pun bagi juga,makanan pun bagi juga. bagi bubur mcd pun ok kut.hehe

Cik Pah said...

sya suker bawak anggur.. borak borak ngan pesakit sambil makan anggur yg saya bawak itu. eh.. macam tak ikhlas jer nak bwk kan.

GDIZ said...

Doa pengubat duka & sampaikan perkhabaran sabar menempuh ujian Allah. Betul tak maksu :)Moga-moga kehadiran kita menggembirakan hatinya.

HEMY said...

tapi kadang tu mmg rasa pelik je tk bawak pape bila melawat

one said...

SaLam @-}-
nak borak dgn pesakit pun tak boleh banyak2.at least kehadiran itu menunjukkan caring (bukan menunjuk2 secara daring) terhadapnya..
m..moksu sakit lg ke kaki tu?

alvin takda umah harga 8juta said...

saya penah g lawat org sakit bawa kucen..

rynas said...

betul tu maksu tak tahu nak bawa apa...bawa makanan..nanti takut dikatakan dah sakit baru ler bawa makanan...tapi selalunya bawa jg sebab tak nak dtg tangan kosong

kella said...

betul tu maksu, kdgkala kita pening juga nak bawa apa, ustaz pun pernah sarankan macam ni juga.. sedekahkan al fatihah dan doa untuk si sakit.. mudah mudahan diringankan beban sakit yang ditanggung

tq:)

izman said...

o.... patut ditiru. selain save budget, save nyawa jugak.

Rozita said...

betul tu..tkde buah tangan yg sesuai..sedekahkan surah2 apa yg patut..

PinQib said...

kite sedekah doa.. tu pling afdal


Jum singgah belog Pink!

Jeles dengan PINK !

Tihara said...

boleh bawa buah tangan mak su sbg tanda ambil hati dia tp kdg2 kesian juga bila dia teringin nk makan tp tak bleh..kdg2 org len yg makan..

en_me said...

muger sehat semuanyerr.. aminn

Uncle Lee said...

Hi Mak Su, sometimes your smile alone will be enough and person will understand what and how you feel.
Have a beautiful Sunday, Lee.

fa*atip said...

melawat org sakit jgn lama2 tau.... :)

Mak Su said...

terima kasih buat semua yang sudi menurunkan respon di sini :)