Tuesday, June 29, 2010

Sayalah Black in the Listing

Aku perlu duit - banyak nak kena settle, lagipun bolehlah aku clearkan kad kredit aku ada lagi 1 kad dah terminated masih dalam proses bayaran semula. Jadi aku cadang nak buat refinance rumah, aku pun ambil borang, pergi epf kiosk dan cucuk ibujari kat mesin tu, aku isi borang dan hantar ke bank.

Bank pun telefon, puan maksu xyz, puan blacklist, kami tak boleh proses permohonan puan.

saya? Blacken? how?

Mesin basuh ni puan, puan ada beli mesin basuh tak bayar ker?

Ada, tinggal lagi below RM500, tiba-tiba collector tu berhenti kerja dan tak ada sapa datang untuk buat collection. Tak ada ganti, head office mesin basuh tu pun tak pernah telefon saya, mula-mula saya selalu kacau, lama-lama saya pun terlupa.

Saya tak tahu berapa hutang puan, tapi puan yxz de maksu kenalah clearkan dulu blacklist ni. Lagipun saya advise puan refinance lagi 2 tahunlah, pinjaman rumah puan baru saja berusia 3 tahun.

Balik rumah apalagi, aku pok pek pok pek kat paksu chot. Dia pun contact headoffice mesin dan pok pek pok pek. Orang yang jawab tu kata "awaklah salah, sebab awak tak nak bayar". Paksu chot kata "tara boleh itu macam, sebab you tak arrange collector datang macam biasa". Cuba awak semua kengkawan fellow bloggers bayangkan, dari tiga ribu lebih kita boleh bayar. tiba-tiba tinggal lagi 500 lebih tak leh bayar?? gilaker apa?

Sekarang hutang dah jadi RM600 lebih.

Satu lagi masalah dengan syarikat mesin basuh bodoh tak hingat tu, kitorang update current address tapi dia orang guna old address as per ic, mana boleh, itu ic masa kitorang umur 12 tahun, sekarang sudah berpuluh tahun usia kitorang, sedangkan agreement kitorang terima, takkanlah tiba-tiba tang reminder kitorang tak terima, tak masuk akal.

Mesin basuh bukanlah suatu item desperate sangat, masa tu baby w baru lahir, mesin basuh semiauto tu rosak, aku terpaksa cuci kain guna tangan masa lepas pantang tu. Kerana kasih, eh! kasihan, paksu chot tanya kawan-kawan dia sapa ada jual mesinbasuh, sebab masa tu aku terlepas CAKAP!! aku kata aku berkenan kat mesinbasuh jiran sebelah, mesin basuh muatan hadapan. Aku cakap jer, bukan aku kebuluq pun. Sedangkan rantai tangan pun tak pernah paksu chot belikan.......... sebab aku bukan jenis memintak-mintak.

Anyway, sorang kawan ni syorkan sorang kawan tu, dia jual mesinbasuh, aku tak nak sebab dia cuma jual mesin basuh 5 kg, apa barang 5 kg anak empat orang? Tengok sekarang? hari sabtu aku pusing mesin tu sebanyak 5 kali 6 kali, hari ahad aku pusing mesin 3 kali, macam kedai dobi! Siap sistem air panasnya pun dah rosak!

Masa salesman tu datang, aku dah hint hint kat laki aku, aku tak nak jugak jugak mesin basuh 5kg tu, buat apa, tapi dia plaks balas sambil bisik-bisik, "kesian orang dah datang kat rumah kita beri keterangan, alah, cincailah, ambil sajalah"... meluat, kerana kawan, paksu chot pinggirkan kepentingan aku, bukan kawan dia nak basuhkan kain kami pun. Nak kena ambil hutang, sebab dengan gaji kami yang setakat RM2700 dicampur campur berdua, tak mampulah nak ambil mesin basuh mahal tu! So, keluarkan slip gaji laki aku, salesman pandai, dia tak nak, "gaji abang kecik", katanya. "Saya nak minta payslip orang rumah abanglah", dia tahu aku juga bekerja. Nak tak nak tanpa rela tanpa hati ikhlas, aku keluarkan payslip aku. Begitulah ceritanya macamana nama aku tersangkut di mesin basuh.... huhuhu

Dahlah kena mendobi banyak-banyak during weekend, jadi blacklisted pulak!!!! aku sepak mesin basuh ni kang...... kot melambung sampai ke Timor Timur.

Aku nak mesin basuh 30 kg!

Sangat membazir rasanya, tak terill langsung, jadik blacklisted untuk mesinbasuh

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

25 comments:

~ yus ~ said...

hihi...sabar maksu, sabar.

Erkk syarikat apa tu jual mesin basuh 5kg auto pun mahai sgt smpai beribu. Ker itu harga dululah ekk...

Yunus Badawi said...

Sampai 30kg maksu? Kalah kedai dobi tu. Saya punya pun cuma 12.5kg.

kakngah said...

ini sume....






paksu chot punyer angkara!

puterikurekure said...

isk...ciannye maksu.
isk..tinggal brape ratus tu je. sia2 je blacklist plak eh. ingatkan black list bank negara. hehehe.

nabilah_2908 said...

keisan maksu..tak pasal2 jer kena black list pasal mesin basuh..sure rasa berbulu jer bila tgk mesin basuh tu kan..? huhu..

sabar....sabar...

org yg jual mesin tu yg sengal

...so skrg ni mcm mn dgn mesin tu..?



jom ke APA KATA HATI pulak,
CICAK I HEA*T YOU

Yan said...

aik... sangkut bayar mesin basuhpun leh blacklist??? aiyarkkk!! syarikat ape tu?

shasha said...

hmm..tak pasal2 ek....

Mak Su said...

yus, yan, alah, sarikat yang fofler tu....

yb, hehehe

kakngah, shasha - huhuuhu

intan, iya ler, sia-sia jer... :(

nabilah, masih pakai, kitorang mmg nak settelkan tunggakan tu..

leceh ek... perkara kecik jadik kecohs dah

Kniedaz said...

5kg? skang org guna 13kg maksu..leh basuh toto lagi..jahat itu salesman..

pB said...

susah gak kalau macam ni ...


harap harap , dpt lah Mak Su selesaikan masalah nie ....

MOKCIK AZWA said...

eh eh eh...brand aper tu mahai gilerr! padahal baru 5 kg...cekik darah betoi dah ler kasi blacklist orang...patut pon the blood go upstairs!

julietchun said...

bahaya nih, sebab mesin basuh buleh blacklisted.dan pelik pulak collector tak datang kutip hasil, maksu jugak yg susah.

makdara terdiva said...

mmg x thrill tp nak buat camnekan maksu..itu sume pengajaran..
x pe..bole setel tu..
saya pun terkena gak blacklisted tp disebabkan mr. x..nyampah!! seb bek sempat beli rumah..kalau idak..tido bawah jambatan la i.. :(

alvin takda umah harga 8juta said...

ingat kan nama blacklist sbb ada hutang beli helikopter..


haishhhhhhh..

Mak Su said...

thanks semua, hari tu saya takut kot kot itu worang kasik songlap duit payment saya, huhuhu. yang jadik 600 tu pasal surat reminder depa ler... tah ke mana mana di hantar, tapi tetap cas kat customer, kan.....

itulah tu alvin, kalau beli helikopter, barulah semangat sikit masuk list, huhuhu ;p

Zaitun said...

Sabar maksu benda kecik aje tu boleh selesaikan,tak jatuh bangkrup pun.

KAKTINY said...

maksu..
bab refinance rumah tu.. ada betulnya.. kalau maksu nk buat refinance, selepas rumah tu usianya 5 tahun (bukan usia rumah, tapi usia pinjaman maksu).. sbb kalau jual sebelum 5 tahun, nanti tax dia tinggi gilos.. RPGT (Real Property Gain Tax).. selepas 5 tahun baru tak kena menda alah nih..

Farid MOFASAD said...

bisnes mak su..

terbaik

iina said...

sabarlah mak su.. InsyAllah dipermudahkan nanti ye ;)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

apa kat kita bukak bank sendiri maksu

Rozita said...

aku kesian kat mesin basuh tu, sbb nyaris2 tak sampai timur timor..

fa10 said...

panjang bebelan mak su hari ni...
nmpk sgt mak su sdg bengang...
sabar ye mak su...
itulah namanya ujian dalam kehidupan...

Uncle Lee said...

Hello Maksu, Holy Smoke! 30kg? Apa you chuchi ke washing? Saya pun boleh mandi dalam tu, ha ha. 30kg.
Rumah banyak members ke?
30kg boleh chuchi tu Team Argentina, ha ha.

Anyway, you take it easy, jangan baling kat laut ke mana2....nanti kena hatam kapal, lagi terok tu, kena sue masuk court....semua ni machine punya pasal, ha ha.
You stay easy, buat iced cocoa, duduk angkat kaki, relax tengok World Cup, Lee.

sayangsayangibu said...

30 kg?
maksu boleh buka dobi tu
sya boleh hantar toto, tilam kabu erpp apo lagi ye? ;p

PinQib said...

saman je la maksu.. boleh x? heheh


Jum singgah belog Pink!

Cute tu hodoh!