Monday, June 7, 2010

Meneruskan perjalanan ke Bukit Melawati



Anda boleh temui 'si dia' dengan banyaknya di kawasan Bukit Melawati. Bukit Melawati terletak di Kuala Selangor, salah satu tempat bersejarah yang terdapat di negeri Selangor.

Sebaik saja memarkir kereta, anda akan dapat melihat monyet-monyet tu, lepas bebas. Ada ramai penjaja menjual makanan monyet.

Gambar 2, bayaran masuk ialah Rm3 dewasa dan RM1 untuk kanak-kanak.Gambar 3, anda akan dihantar ke atas, ke stesen pertama di dekat muzium, dengan menaiki trem.Gambar 4, nampaknya, meriam-meriam di situ di kawal ketat, jangan cuba-cuba nak ciluk meriam seketul untuk dibuat kenang-kenangan...Gambar 5, hhmmm, apakah nasib masa depan anak kecil berwarna oren tu? meneruskan ceritera ibundanya? Lepak-lepak dan bermain dekat meriam.
Gambar 6, berehat-rehat di Busut Melawati, tempat di mana Raja berehat dan melihat perlawanan sabung ayam.
Gambar 7, inilah batu hampar...




Gambar 8, pintu pagar ke kawasan makam dikunci, dalam balutan kain kuning itu adalah Petoi Boga.


Gambar 9, apakah sejarah Petoi Boga, saya pun tak tahu, juga dikenali sebagai Meriam Penggawa.



Gambar 10, naik lagi trem, ke Taman Alam, ada akuarium ikan air tawar. Ada juga Taman Burung di situ, tapi kerana penat, kitorang tak pergi ke Taman Burung.Gambar 11, walaupun tak kena mendaki, tapi penat juga... sejukkan tekak yang kering dengan aiskrim.
Gambar 12, apalah dorang ni, patutnya berikan adik w main buaian... ish ish ish

p/s: Terima kasih shahrullail, sudi follow blog ini :D

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.© 2010 Hakcipta Terpelihara.

12 comments:

Aleeya said...

blom sampai lagi ke sini, uishhh nyet2 tu klo damia nampakkkk mesti riuh mulutnye jerit2 panggei monkeyyyy2..tgk dlm tv pun dia dah tekujattt

en_me said...

rajinnyerr nek bukit tewww.. uhuhu

puterikurekure said...

happening juga bukit melawati ni ye maksu. slalu saya lalu2 je. tak pernah singgah. kena singgah juga suatu hari nanti.
:)

Mak Su said...

aleeya, kitorang senyap jer, sbb takut dia rampas cikadees ;)

en_me.. best

intan, singgahlah sekali sekala

~ yus ~ said...

Haha...memang banyak betul 'si dia' tu yer maksu. Saya belum pernah lg sampai ke Bukit Melawati ni..tengok gambar dari maksu jadilah...

GDIZ said...

ooo..sy berpah bercamping kat situ satu masa dulu & berjalan ke bukit Melawati tu..malamnya kami ke kampung Kuantan tgk kelip-kelip..:)

shasha said...

masa kecik2 selalu la naik ke sini....sejak dia buat train ni..tak penah lak naik

ckLah said...

Dah dekat dgn kg ckLah tu maksu...lain kali boleh lajak ke Sabak Bernam ya!

kak Erna said...

mak su..ketinggalan sungguh akak ni..tak tau pulak dah ada trem nak naik atas tu..dulu masa akak dok kuala selangor tu..petang2 jalan kaki je mendaki..ambik angin kat atas tu..tapi tak berani bawak makanan..monyet banyak..siap naik atas rumah api lagi..pi taman burong..lama dah rupanya meninggalkan k.selangor..

kak ina kl said...

wah best nya gi situ..leh tgk monyet kan

zino said...

nampak meriah je.. last masuk sana masa fizah hadir kem motivasi.. hehe

HEMY said...

hahaha..saya pn tak penah lagi ke sini walaupun dekat..nnt la bila dh dok ngan wife bersama