Monday, May 17, 2010

Tilikan, percayakah tidak?




Arwah emakku pernah tengok urat-urat yang berselirat di kakiku, katanya, 'maksu, ekau ni memang tak ado poluang nak poie luar nogaro' (terjemahan, maksu, engkau ni memang tak ada peluang nak pergi ke luar negara).

Dia juga pernah tengok-tengok tapak tanganku, katanya, 'susah nak berduit'.

Ada jiran di kampung pernah tengok tapak tanganku, katanya, 'banyak masalah dan kesusahan dalam hidup'.

Tengok gambar yang menyambut kedatangan anda di blog ini, gambar dahi aku dan paksu chot. Menurut kata seorang rakan yang pernah menghadiri suatu kursus, orang yang kening tidak jarak, adalah susah nak jadi kaya.

Menurut seorang guruku di sekolah rendah, aku anak jin, sebab keningku bercantum.

Tafsirannya?

Hhhmmm, patutkah aku dan paksu chot pergi buat operation adjust kening nak bagi jarak, satu di hujung sanun, satu di sebelah sinun, manalah tahu, lepas tu kita boleh jadi kayo, sambil makan roti sapu kaya.

Hahahah, weird...tapi, tak kesahlah. miskin miskin pun, aku dah tuwa dah ha, tunggu panggilan jer......

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara
.

15 comments:

~aSFaLiZa~ said...

ni ke pic maksu yg sebenar? realy? mcm tak caya je

ejaMaria said...

tapak tangan saya ada urat melintang kat tengah2... org kata bole mati kalau kena lempang... tapi tak mati pun, dulu2 ada lempang org menggatal...

nabilah_2908 said...

hehe..ade lk nk g wt operation...

biar miskin harta...jgn miskin kasih sayang... :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
YUNA

m.q said...

tafsiran semata2 je tu
baik kita belajar tafsir al Quran lg baekkk
huhuhuh

shasha said...

aik?? ada org kata kalo kening bertemu tuh kuat jeles..

sayangsayangibu said...

maksu ni lawak lah..
tp kan dari tilikan sya kan
maksu n paksu adolah seiras...

nak tanyo bila nak jawab TAG?

KAKTINY said...

takper maksu.. yg penting kaya jiwa.. bahagia ngan anak2..

dan tenang beribadah utk kembali kepada-Nya nanti...

Aleeya said...

saya menilik mata paksu sgt cantek ..ooopss maksu jgn jeles plakk hehehe

mamarempit said...

tk yah gi oversea pun tk pe...tk kaya pun tk per...janji Pak su & anak2 ada..tu dh kire kaye....den ni ha..nk beli kaya pun piki 3-4 kali....

PnConfused said...

meh dtg penang maksu... kire obesea gak tuuuuu

julietchun said...

biar miskin harta tapi kaya budi bahasa :P

ain said...

anak2 pompuan sy semuanya bulu kening hampir bercampur. Alhamdulillah, x de pulak perangai mcm jin.hehe

puterikurekure said...

maksu, saya pon punya garisan yang berselirat kat tapak tangan. memang ada orang kata, perjalanan hodup saya susah. wallahualam.

DrSinga said...

alamak... aku pun 'anak jin' lah...ekekeke...

suara said...

nak kaya senang je maksu... jadi hamba yg bersyukur... kayolah kito..
Kekayaan tu kan bukan milik kita, tapi milik Allah. Apa yg nak di kejar dan di bangga sangat.