Thursday, May 13, 2010

Telekung awam berbau busuk

Masih lagi rasa simpati pada kak ah, selain dari itu, rupa-rupanya seorang lagi member telah kehilangan telekung, juga telekung hadiah, yang dibeli di Mekah Al-Mukarramah. Hanya tinggal kenangan. Moga-moga si pencuri tu pandai-pandailah bawa diri ya, jangan tercekik kain telekung sudahlah.

Masa nak sembahyang zohor tu, aku cakap pada kak ah, 'sabarlah kak, pakailah dulu telekung wakaf yang ada kat surau ni". Tapi kak ah tak nak, dia kata, 'akak tak nak, telekung wakaf ni bau busuk hapak tak berbasuh'.

Tiba-tiba ingatan kembali ke suatu zaman (bukan zaman dinosor), iaitu ketika seorang hamba Allah spesis perempuan yang tidak pun punya wajah rupa badan yang cantik; Beliau telah mengambil telekung-telekung wakaf di sebuah masjid, bawa balik ke rumah, basuh tangan, sidai sampai kering di bawah terik mentari, lipat kemas-kemas bagai digosok sterika dan hantar semula ke masjid.

p/s: Ya Allah, curahkan rahmat ke atas roh arwah omak ku, amin ya Rabbal alamin.

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara
.

26 comments:

eis said...

"bukan zaman dinosor" haha mak su sempat buat lawak dlm serius.

baiknya 'seseorang' itu..

aNIe said...

Maksu..tulah pasal...kalau guna telekkung wakaf..memang rasa tak khusyuk solatnya...akak kalau ke SACC tu...rasa nak amik je telekong2 tu pi cuci...tapi nanti orang ingat akak ni curi telekong pulak...hehehe

ima said...

salam mak su...tak boleh dinafikan lagi telekung awam memang cam gitu baunya...kalaulah ramai hamba Allah yang cam mak su citer tu...tak lah jadi cam gitu lagi...hehe

pB said...

mak pB , kdg kdg ambik gak telekung kat masjid , balik basuh.

Ain said...

kalau la ramai jemaah mulia hatinya macam mak mak su...

takde la masalah telekung busuk dan kotor ni kan...

tapi tanggungjawab basuh telekung waqaf ni tugas siapa sebenarnya...

ajk masjid ke?

kalau nak kemana-mana ain selesa bawak telekung sendiri, at least kita yakin apa yang kita pakai bersih sebelum mengadap allah...

nabilah_2908 said...

hehe..suka dgn ayat ni..
"jangan tercekik kain telekung sudahlah.."

agaknye..si pencuri ni...curi telekung..bwa balik rumah basuh..siap semua baru di abagi balik kot...hehehe...

baik tul mak maksu kan..moga rohnya sentiasa dicucuri rahmat.. ;)

Ummi batrisya dan damya said...

ummi suka bawa telekung ke mana sahaja sebabnya masalah telekung berbau hapak ni lah, tak boleh nak bernafas rasanya, solat pun tak kusyuk :(

puterikurekure said...

terharunya....

arwah mak maksu baik orangnya ya? skarang ni susah ooo nak jumpa orang volunteer basuhkan telekung2 kat surau/masjid.

Yan said...

adeh sebut pasal telekung wakaf.. kesian jugak yer takde yg nak volunter membasuhnyer... tp mmg buleh kembang tekak kalau pakai telekung wakaf yg berbau nih..

atty's said...

masa aty keje co lama..kita org mmg bergilir2 basuh telekung..

HEMY said...

wah..semoga Allah rahmati seseorang itu...

jgn ada yg maki "apsal takde telekung ni?"..sudah

zue said...

agaknya pencuri ni mmg dah tahu kot telekung kak ah dtg dari mekah.

pencuri yg ada 'kelas' he3.


moga omak mak su dicucuri rahmat. amin.

mamarempit said...

Ada insan yg nk juga pegi solat walopun terpakse pakai telekung bau kepam kt surau awam..tp lagi teruk kalo pegi jenjalan tk reti bawak telekong sndiri...berat sangat ke beg telekung tu....sampai skang ni...saya masih tertanye2....kenapa...

m.q said...

mulianya hati....

ain said...

besarnya pahala seseorang yg membasuh telekung2 waqaf ni!!

Cik Pah said...

mmg kita kena sentiasa standby telekung dlm kete.. nak gi memana solat senang kan

Tihara said...

besar pahal nya sebab yg guna tu ramai..

zella y said...

amin....

kalau kat tgh2 bandar ni,mana lah nk cr org yg baik hati mcm emak awk..

NONIE ABDUL AZIZ said...

mmg tak dapat dinafikan telekung awam kat surau bau dia memang tak enak...apapun kagum ngan arwah mak maksu..moga tempatnya dikalangan org2 yg beriman. Amin

julietchun said...

org yg guna telekung wakaf pun kekdg bukan nak lipat elok2 lepas guna, dibiar saja bergulung dlm sejadah, hapaklah kan.

Zareda Norman said...

masa zaman zar solat kat surau dulu, rajin gak bawak balik telekung wakaf dan basuh kat rumah.. la ni dah solat kat bilik, lama dah tak jejak surau.. makanya lama sudah jugak tak basuh telekung wakaf.. *sigh*

embun d tengah malam said...

kena seminggu skali basuh barangkali

shasha said...

hmm...betul tuh..telekung wakaf selalunya takde org nak jaga..

rynas said...

maksu kalau ada org tercekik telekung tu sebab mencuri ler tu hehhehe. betul maksu telekung wakaf busuk haprak nak sembahyang pun nak cepat2 sebab tk tahan busuk

MOKCIK AZWA said...

Mokcik pun sanggup membawa telekung sendirik, kecuali terpaksa baru guna telekung awam huhuhu...

kenkadang ada perasaan macam kak anie tu tapi tu la takut orang ingat kita nak mencuri pulak.

tapi takde ke org yg dipertanggungjawabkan utk menjaga kebersihan telekung2 tu ek??

farwalis said...

semoga orang tu terus diberi pahala