Wednesday, May 5, 2010

Telah tiada lagi

Aku ingin mengucapkan takziah buat N kecik di blog ini, http://greentea-alice.blogspot.com/ atas kehilangan adiknya pada siang tadi, iaitu lebihkurang pada pukul 3petang. Terus-terang, aku tidak sedar akan kehilangan tersebut sehinggalah tiba-tiba N kecik mengeluarkan tangisannya dan keadaan agak kelam-kabut sehinggalah seorang rakan memberitahu yang N kecik menangis atas kehilangan adiknya.

Takziah dan al-fatihah buat adik awak ya N. Bersabarlah.

Teringat pula kepada suatu emel yang pernah diterima, isinya mengingatkan tentang kematian;
Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima Kali;

1. Aku rumah yang terpencil, maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.

2. Aku rumah yang gelap, maka teranglah aku dengan selalu solat malam.

3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu, bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.

4. Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.

5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir, maka banyaklah bacaan "Laa ilaha illallah, Muhammadur Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara
.

18 comments:

kak Erna said...

Takziah juga dari akak..dan al fatihah..

xiiinam said...

Innalillahi....


Terima kasih juga kerana tazkirah maksu ini...

Catwoman said...

Salam Mak Su....

Takziah dari sy...

Al-Fatihah utk arwah adik N kecik.....

"Tabahkan hati, N kecik"....


S`sungguhnya k`matian itu adalah BENAR.....

Catwoman said...
This comment has been removed by the author.
zulkbo said...

salam..
takziah N
moga tabah
AL-FATIHAH
buat arwah adik

kakpah said...

takziah dari kakpah untuk n kecil. alfatihah

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

takziah..

sedekahkan al-fatihah

ima said...

salam mak su...takziah buat N kecil sekeluarga dan alfatihah utk arwah adiknya.

S.C.H.A said...

Salam maksu,
sampaikan ucapan
ta'ziah buat N.

embun d tengah malam said...

al fatihah

Zaitun said...

Al-Fathihah buat adik N dan takziah buat keluarga N.

Bro Framestone said...

al-fatihah

BroFramestone Blog

kakngah said...

Al-Fatihah
semoga rohnya dicucuri rahmat
amin

LiNda said...

Innalillah ...

Takziah utk N sekeluarga .

Ibuhani said...

al-fatihah.........

[-suziey-] said...

N kecik tu sape maksu? takziah la utk N kecik tu..

emm ingtn yg baik..kita selalu lalai mengejar duniawi...hingga lupe bekalan utk di alam sana..

sayangsayangibu said...

takziah..
MATI ITU BENAR

Mak Su said...

buat suziey, n kecik tu officemate maksu.

thanks semua