Saturday, April 17, 2010

Tinggalkanlah (sumber: emel)

Rasulullah saw bersabda:"Barangsiapa yang zuhud di dunia, Allah akan memasukkan hikmah ke dalam hatinya, lalu ia mengucapkan dengan lisannya, memperkenalkan kepadanya penyakit dunia dan obatnya, dan mengeluarkannya dari duniadengan selamat menuju ke kampung keselamatan."

Rasulullah saw bersabda: "Zuhudlah kamu di dunia, niscaya Allah mencintaimu, dan zuhudlah kamu terhadap apa yang dimiliki manusia, niscaya kamu akan dicintai manusia."

Rasulullah saw bersabda: "Barangsiapa yang ingin dikaruniai oleh Allah ilmu tanpa belajar dan dibimbing tanpa pembimbing, maka hendaknya ia zuhud di dunia."

Rasulullah saw juga bersabda: "Akan ada sesudahku suatu kaum yang tidak didirikan kerajaan untuk mereka, kecuali dengan peperangan dan kesombongan; Tidak ada kekayaan kecuali dengan kesombongan dan kebakhilan. Dan tidak ada kecintaan kecuali mengikuti hawa nafsunya. Ingatlah, barangsiapa di antara kamu menjumpai zaman itu, maka hendaknya bersabar atas kefakiran walaupun mampu untuk menjadi kaya, bersabar atas kebencian walaupun bisa untuk dicintai, dan bersabar atas penghinaan walaupun bisa untuk dimuliakan.
Jangan inginkan semua itu kecuali karena Allah, niscaya Allah memberikan kepadanya seperti pahala lima puluh orang yang benar."

Setelah ditanyai tentang makna "lapang dada terhadap Islam", Rasulullah saw bersabda:
"Sesungguhnya jika cahaya telah masuk ke dalam hati, maka hati akan menjadi lapang dan luas." Kemudian beliau ditanyai: "Ya Rasulullah, apakah ada tanda-tandanya?" Beliau menjawab: "Ya! Meninggalkan kampung yang fana', kembali pada kampung yang abadi, dan bersiap-siap sebelum kematian menjemputnya."

Ada suatu kisah: Pada suatu hari sekelompok utusan mendatangi Rasulullah saw. Mereka berkata: Kami adalah orang-orang yang beriman.

Rasulullah saw bertanya: "Apa tanda keimanan kalian?" Mereka menjawab: "Kami bersabar ketika ditimpa bala', bersyukur ketika senang, ridha terhadap ketentuan takdir, dan tidak gentar ketika musuh datang." Kemudian Rasulullah saw bersabda: "Jika kalian demikian, maka janganlah kalian mengumpulkan harta yang tidak kamu makan, janganlah kalian membangun rumah yang tidak kalian tempati, dan janganlah kalian berlomba-lomba terhadap apa yang akan kalian tinggalkan."

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

11 comments:

xiiinam said...

....jangan kufur nikmat,begitu ya maksu!

Aleeya said...

rete bekoyan koyan pun kelak mati tinggal gak kan maksu...erm insaf jap..

kak Erna said...

terima kasih mak su..kongsi ilmu..

izan said...

mesti berhemah dan merendah kepadd yg Esa..

kayteeze said...

Menginsafkan.... :)

Firol said...

bagus peringatan

Bunga Rampai said...

Salam ziarah Mak Su :)

GDIZ said...

semoga kita bersama mendapat manfaat darinya.

~0~ said...

thanks maksu...

Mak Su said...

thanks semua, sudi singgah sini

~reenbabe :: Love Me Or Hate Me said...

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui...seandainya kita perbaiki hubungan kita denganNya dan sentiasa mengingati akan kebesaranNya..maka insyallah kita tidak akan kufur nikmat dunia
Salam ziarah kembali....