Wednesday, April 21, 2010

Respon kepada respon (1)

Pernah terbaca satu soalan di ruangan 'jejak bertapak (komen)', bertanya, (kalau tak silap), seronokkah kahwin muda? (tapi tak ingat soalan ni datang dari which blogger)

Perkara-perkara yang menyeronokkan ni subjektif, tambahan pula, sepatutnya soalan ni tak ditujukan kepada saya, sebab saya tua, saya cuma boleh beri jawapan yang bernada tua, ahaks.

Terus-terang, motto saya masa sebelum kahwin dulu sangat mudah,
Salah satu tanda keberkatan wanita ialah cepat perkahwinannya dan cepat pula kehamilannya dan ringan maharnya (mas kahwin) (sumber: http://www.pengantin.com.my/v1/component/content/article/3-/23-peringatan-untuk-wanita).

Makanya pada usia 24 tahun, saya dah dapat anak sulung.

Motto saya sekarang, 'cukuplah mati itu sebagai ingatan'

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

15 comments:

Datin El said...

salam mak su..saya kahwin di usia muda tapi suami lebih 10 tahun tua dari saya...Alhamdulillah tak lama lg dah nak dapat cucu ..nenek muda..hehe

xiiinam said...

Kawin memang seronok.....


Kan maksu kan!

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

nak kawen juga..

hakhakhak

ikan emas said...

cepat kawen...cepat dapat anak..lebih matang

Zaitun said...

Kahwin jangan tak kahwin..kah2...

shasha said...

saya kawin lewat...takde anak...err..kadang2 ingat mati..kadang2 tak ingat...
isk isk isk..anak sapa la ni ek mak su

Hamizah said...

stuju..baik kawin muda2 terhindar maksiat dan jiwa pon tenang..

pak long said...

salam...
nak pinjam slogan akak tu....

Kujie said...

betullah tu maksu, zaman kita hal nikah kahwin ni dipermudahkan ....

rynas said...

betoi maksu kawin awal best cepat dapat anak..nanti dah tua anak dh besar, leh jd kawan.

kakpah said...

salam maksu, kakpah pun dapat anak sulung umur 24.

Yan said...

yan kawin takla pada usia muda sangat.. dah nak masuk 27pn..
tp yan mmg plan nak anak cepat2.. pasal takut nanti klu mengandung dah tua.. tak larat nak beranak pulak hahahahah

Tirana said...

Bila nampak perkataan 'mati' tu rasa takut...tapi kadang2 lalai jugak..hehehe..

MOKCIK AZWA said...

satu kelebihan kahwin muda, by the time kita 40, anak dah besar...dah abis belajar, tinggal tunggu timang cucu jer lagi.

tapi setengah orang jodoh nya lambat, ada yang tak datang langsung jodohnya di dunia...tak per jangan kecewa, pasti ada hikmah disebalik segalanya.

pye:rudz said...

kawin awal atau lambat bukan urusan kita yang menentukan. itu semua kerja tuhan. takde apa yang nak dimalukan. setiap yang berlaku ada baik-buruk. ada hikmah.
sekian, terima kasih.