Tuesday, April 13, 2010

Awak mengantuk?

Subhanallah
Subhanallah
Subhanallah
Subhanallah
Subhanallah
Subhanallah

Seseorang sedang berwirid dengan kusyuk usai menunaikan solat zohor.

"Allahuakbar", kedengaran di hujung sana seseorang mengangkat takbiratul ihram. Di luar sana, bunyi air mengalir dari paip yang disediakan untuk berwuduk. Suasana di surau tengahari itu memang nyaman biarpun cuaca adakalanya panas terik, sesekali disinggahi awan tebal.

Tiba-tiba, surau menerima seorang pengunjung lagi, "Assalamualaikum", ucapnya sambil melangkahkan kaki kanan masuk ke ruangan yang disediakan oleh pihak syarikat untuk umat Islam bersolat.

Ada yang mengangguk, ada yang menjawab, waalaikumsalam. Tiba-tiba ada yang berkata, "Oops! opocot tolupo!! eden tongah somayanglah!"

Aduh...terjawab salam pulak dahhhh, dah nak masuk ra'kaat ke tiga ni, kena repeat. aduuhhhh.........

Memberi salam itu sunat, menjawab salam itu wajib, tetapi haram menjawab salam di dalam solat dan batal solatnya.

Perhatian: Cerita ini adalah rekaan saya semata-mata

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

20 comments:

julietchun said...

hhahaha,tak khusyuk kot :P

[-suziey-] said...

jgn trlmpau khusyuk berzikir smpai tersujud plak..ekek:D

Mak Su said...

julietchun, suziey ;)

thunbergia said...

sungguh melayu mudah lupa kan, kanns

salamm

puterikurekure said...

hehehe. klakar la maksu ni.
;)

GDIZ said...

maksu..sy yg tgh mengantuk ni pun dah terjaga dek baca tulisan maksu nih..;p

Mak Su said...

tb, saya mudah lupa ;)

intan, gdiz... entri sesaja jer ni... sebab maksu tgh ngantuk.

Rozita said...

oopppss.sungguh bahyo tu..

xiiinam said...

Saya percaya...


Bahawa maksu sedang menangtuk....



Hi..hi..

Mak Su said...

rozita, oops ;p

tq cklah, mata tengah merah ni tahan kantuk, kat opis tak leh kacau orang, takut kena tindakan disiplin, berdiri atas kerusi, ahaks ;p

Mr PenyuBiru said...

org tu jahil kut bab² jawab salam kut.

~0~ said...

osp...heheheh

shasha said...

hahahahha...aiyoh~!!

ima said...

hihihi...kelakarnya,ada jugak ke terjadi cam gini...

kak Erna said...

ha ha ha ha..maksu..cerita benar ke..rekaan semata2 ni..

ryann said...

terlupa sudah..adehh

pak long said...

salam...
dirikan solat dan keluarkan zakat

HEMY said...

sy pn penah kena kes camni...tgh smbhyg tetiba mak ckap "mak nk ke kedai.."..then sy jawab "nk ikut".ahahaha

Mak Su said...

terlupa plaks nak tulis, cerita ini rekaan semata-mata.

hemy? ayoyo, serius ? ahaks

Datin El said...

salam maksu..semuga sihat dan bergembira selalu ..cerita dan kesah begini mmg sering berlaku..lawaklah pulak..