Wednesday, March 31, 2010

Kakngah the ambitious girl

Kakngah yang berada di tingkatan 3 tu masih belum ada cita-cita, memanglah. Kakak yang di tingkatan 5 pun masih belum ada cita-cita. Sama macam aku dulu, sampai ke hari nak cari kerja, barulah timbul cita-cita, iaitu nak 'earn money'. Opps (mata duitan)

Kakngah tu, kejap-kejap nak jadi polis, tentera, guru tadika, cikgu, photographer, cartoonist, macam-macamlah. Guru tadika tu sebab dia pandai tackle baby w, tapi sekarang aku persoalkan juga. Di sebalik pandai tackle ragam baby w, TETAPI selalu juga bergaduh 2 orang tu. Baru-baru ni kami menonton Sigourney Weaver, kisah pengembaraan dia dengan silverback. Kakngah pun kata, dia nak kerja macam tulah, macam wildlife photographer, macam orang yang bekerja-kerja dengan binatang. Dia tanya, pekerjaan macam tu dipanggil apa?

Aku pun tak tahu.... apeman kah? Tapi itu Anthony Hopkins dalam cerita Basic Instinct. Kalau kerja-kerja zoo, dipanggil zoology, kalau kerja bayo-bayo (bio) dipanggil biology. Kalau kerja-kerja dengan binatang-binatang....?

"Kakngah, mak rasa namanya binatangtology"

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

24 comments:

mEMYselfandi said...

saje nak komen=p
hehehehe..selamt pagi mak su=)
jom komen2 saye pule=)

julietchun said...

seingat saya dulu pun takde cita2, tau2 lepas belajar dah keje dan dapat macam2 ilmu dan pengalaman.

wilda said...

lama x mengomen di sini. kakngah suka binatang ye? binatantology. kekekeke. selalunya cita2 berubah ikut umur kan? saya pun smpai sekarang mcm xtahu apa cita2 saya. tengok AF tetiba rasa nk jd penyanyi. tgk raja lawak, nk jd pelawak. tgk cerekarama nk jd pelakon. bnyk sgt pilihan. hehe

selamat pg MAksu!

Ejamaria said...

hehehe bole la... animalogy... hahaha...

nabilah_2908 said...

hmm..biasa lah..kecik2 dulu...macam2 nk jadi...bila dah besar lain yg di cita-citakan..lain yg jadi..tp ttp bersyukur.. ;)

have a nice day mak su.. n happy blogging.. (^_^)

pB said...

salam


semua ibubapa hendak anak mereka berjaya ...


Nurin cakap dia nak jadi doktor GiGi

Mak Su said...

mymysefland i, good morning :)

julietchun, :)

wilda, maksu pun terasa macam nak terai uji bakat kat af.... ;) (tapi soraku sumbang)

ejamaria, nabilah, pb :)

shasha said...

menarik menarik..nanti kakngah leh kuar kat discovery channel la ek maksu..

achik said...

tukar2 cita-cita tu mmg kebiasaan mak su.. hehehe..

Kniedaz said...

hehe...cita2 selalu berubah ikut peredaran zaman

Mak Su said...

shasha, hahaha, glem macam sigourney

achik, kniedaz :)

kayteeze said...

Err... apa-apa pun janganlah jadi polis. Orang ingat gaji mahal, tapi tak berbaloi pun.

Hari-hari kena gosok uniform, bubuh butang, mesyuarat tiap pagi,selalu kena marah,kerja tak tentu masa (nak beranak pun kena kiv dulu), nak cuti payah macam nak mintak sedekah, sentiasa overtime ,kena selalu dulukan orang lain dari keluarga sendiri.. dan sekarang ni pulak, nak pencen awal pun susah. Kena kerja sampai nyanyuk!

artisticklytouch said...

bukan Doktor Perubatan Veterinar ke?

Mak Su said...

tie, alamak! traumanya....

art, iya kot, hahaha. tapi dia bukan nak yang dokter dokter tu, dia nak yang sayang2 binatang, kendian, ambik gambar.

puterikurekure said...

veterinar kan?
hehehe~

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

ahahaha...

pon boleh...

Mak Su said...

intan, ntah

gadis kg, hehehe, bunyik macam logik, ok ler tu ;)

Sha said...

salam:)
sama le dgn anak-anak saya. yg spm thn nie, kejap kata nak jadi nurse - takut darah

yg kembar - masih terawang-awang thn pmr

mcm saya dulu le, akhirnya .....

sayangsayangibu said...

cerita pasal cita cita ni, anak sya yg sulung dan 2nd tu, suruh sya panggil diorang doktor
besar cita cita tu, tp doktor haiwan n doktor gg..;p

Mak Su said...

sha, sekarang ni ikut-ikutan jer kot, nanti lepas spm, baru nampak

sayang2ibu... bagus gaks tu, dokter haiwan tak ramai malay kot. dan utk dokter gigi, meh kenalkan ngan maksu, nak cabut gigi, hihihihi

Yunus Badawi said...

masa kecil dulu saya nak jadi pilot. Cita2 tak kesampaian huhuhu

Yan said...

klu time sekolah rendah mmg ade macam2 cite2...

tp ms yan dulu.. yan ske seme keje yg ade 'juru' kat depan dia.. fes choice is jurutera.. tp memandangkan yan tak minat sains.. so yan terpaksa lupakan cita2 tuh... bile nek form 4 yan tau yan ske maths & account.. atas sokongan dari arwah mak.. yan tukar cita2 nak jadi juruaudit..
bile nak wat pilihan masuk U.. kata nak jadi juruaudit so kenela amik course accounting kan.. tp p terpesong gak satu choice ms isi borang UPU tu.. kursus perhotelan.. hahahah... tp rezeki mmg dalam bidang account... so yan teruskan niat nak jadi auditor.. by the time masuk tahun ke-3 belajar kat uitm.. baru tau audit tu camne.. terus CANCEL jadi auditor.. tukar jadi accountant plak kununnye..
tup2 grad.. 3-4 tahun gak join audit.. tp sebab ati tak suke.. 2 yg tak lekat..
last2 jd biznezwoman jekla.. (Insya Allah).. yg penting tak lari dari bidang akaun.. klu tak sesia jek 6 tahun belajar kat U tau..

kirenye cita2 ni mmg tak boleh ditetapkan awal2.. byk benda yg mempengaruhi yg akan datang dan datang dan datang.. tp klu yg berhati waja.. mmg aimed satu jek cita2 dari dulu lain citela kot...

wah panjang sudah komenku

Mak Su said...

yb, heheheh, sekarang dah jadik orang penting, kan

yan, mekasih byk sudi kongsi pengalaman ni dgn maksu :), nanti maksu share dgn anak2

PinQib said...

cita32 nk jdi doctor x tercapai.. ;(