Wednesday, March 24, 2010

Aku tekan tekan tekan sampai lumat

Ada juga niat dihati supaya apabila hati diguris, dan perasaan terluka, Tiada lagi marah melanda di jiwa, kelihatan semua itu bagaikan lelucon kanak-kanak nakal yang baru mencari identiti sahaja.... lantas mengucapkan 'sebuah senyuman lebar, tanpa sebarang pengucapan'. Tiada perasaan marah langsung, berjiwa yang tenang.

(A-li 'Imran)
131 - Dan peliharalah diri kamu dari api neraka, yang disediakan bagi orang-orang kafir.
132 - Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, supaya kamu diberi rahmat.
133 - Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;
134- Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;
135 - Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya)

“tidak ada seseorang hamba menahan marah kerna Allah ta’ala melainkan Allah akan memenuhinya dgn keamanan dan keimanan”(hadith riwayat Abu Daud)

Semua coretan adalah hakmilik Mak Su dan tidak boleh diulangsiar oleh sesiapa pun tanpa keizinan dari Mak Su.

© 2010 Hakcipta Terpelihara.

18 comments:

shasha said...

sabar maksu..sabar...gegege

Mak Su said...

shasha... hehehe

~0~ said...

terdiam

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

kadang2 diam adalah lebih baik..

duduk kalo marah,

kalo masih marah tdo~~

puterikurekure said...

maksu marah siapa?
meh sini kite marahkan orang tu ye.

maksu sabar...

aNIe said...

Maksu...bila kita banyak bersabar...kita akan rasa lebih tenang...

KAKTINY said...

masih belajar utk menahan marah.. huhuhu... (terasa sgt yg iman ni masih senipis kulit bawang.. huhuhu)

sayangsayangibu said...

setuju dengan gadis

dan tambah lagi satu
minum atau mandi.

Ain said...

tarik nafas dalam2 pastu maksu hembus pelan2....

buat sampai mak su rasa lega k...

julietchun said...

sabar itu pahit namun buahnya manis,kata orang tua :P

Mak Su said...

0 :)

tq gadis kg separa bandar :)

intan, kak anie, ain - tak marah sesiapa, keinginan di hati jer....

sayangsayangibu, julietchun :), tq

pB said...

bukan mudah nak sabar ...

sesb tu ganjaran untuk org yg bersabar adalah tinggi

Ms.Independant said...

Frh klo mrh takley pndg muke org tu.
lg panasss jadinye!
huhu

HEMY said...

saya cepat cool kalau marah

Mak Su said...

betoi tu pb :)

ms indie, terpaksa ler pandang ke langit, ahaks

hemy, maksu cepat marah, cepat cool, dan can forget things easily... selalunyalah

ez said...

salam..mak su..sabau ye...kerana sabau tu xlemah,xlesu xmudah menyerah kalah n xmudah putus asa..terima kasih mak su atas peringatan ayat2 al quran di atas..:)

Mak Su said...

tq ez :)

farwalis said...

insan paling kuat, insan yang dapat menahan marah

-.-" kadang-kadang kita tak kuat...